The Butterfly Button

שפת הלב, תקשורת מקרבת קליה פנינה שפירא

 

תקשורת מקרבת, לא-אלימה Communication Nonviolent – NVC ,שייסד דר' מרשאל רוזנרבג ז"ל בתבונתו, מקצועיותו וחכמת ליבו העמוקה, הינה מודל פרקטי המחבר בין אנשים בכל גיל.

זו שפה אוניברסלית ודרך חיים, המחוללת שינוי מהותי במערכות יחסים, מפחיתה מעל %85 מהקונפליקטים ומחדשת את האמון בבית – לטובת חיבור, הדדיות ושיתופיות. תקשורת מקרבת מבוססת על הפסיכולוגיה ההומניסטית ע׳פ קארל רוג'רס ועל דרך ׳האי-אלימות׳ ע׳פ מהטמה גאנדי. משרד החינוך הכיר במודל ב-2006 ,ומאז הוא מיושם במרחבי בתי ספר וגני ילדים. הדרך המקרבת פעילה ברחבי העולם ובארץ, בקהילה ובין אוכלוסיות עם גישות מנוגדות.

מדברים מגובה הלב

תקשורת מקרבת יוצאת מהזירה של ׳מי בסדר ומי לא׳, ׳מי חזק ומי חלש׳, ׳מי ינצח ומי יפסיד׳ בסיטואציה – ומאפשרת להתחיל להתייחס בכנות ומתוך אמפתיה וכבוד אל עצמנו ואל הילדים, מאחר וכבני אנוש, כל ההתנהגויות והפעולות שלנו, תמיד נעשות כדי למלא צרכים רגשיים / פיסיים.

אם זה צורך בהזנה, למידה, בטחון, מוגנות, מנוחה, או צורך בחופש ביטוי, יצירתיות, מסוגלות, שייכות, כבוד, התחשבות ועוד ועוד. העיקרון המחולל את השינוי המהפכני בתקשורת הוא להפנות את המבט פנימה לליבנו – להעניק יחס איכפתי אל המתרחש בתוכנו, במקום להיאחז ולהאשים את דרכי הפעולה ,האסטרטגיות,בהן השתמשנו באותן סיטואציות לא נוחות.

במקום לשפוט, לכעוס על הילד / עצמנו כהורה, על איך התנהגנו, יש לנו הזדמנות ליצור חיבור מחדש עם עצמינו והילדים. אפשר להתחיל לשאול ולהתענין ״מתוך איזה צורך פעלנו / דברנו״.. או ״ל-מה אנחנו והילד זקוקים כרגע״ או ״מה אפשרי לנו כדי למלא את הצרכים במצב הזה״.

כשיש ריחוק או כעס

המודל הפרקטי בתקשורת מקרבת מציע לנו כלים פשוטים ומהפכניים כדי להתחיל לעשות צעדי חיבור כנים זה אל זה, להתעניין בנו ולגלות חום והבנה במצבים שקשה לנו. ומתוך כך מתרככים הרגשות הלא נעימים, בהדרגה נוצרים הדדיות ושיתופי פעולה מרצון ולא מתוך פחד או ריצוי.

גישה אמפתית מובילה אותנו לנחש למה הילד או אנחנו פעלנו כפי שפעלנו באותו רגע לא נעים?.. מה היה לו כל כך חשוב כשלפתע קרע את הציור של אחיו, למשל?.. ויכולות להיות לו כמה סיבות, כמו לקבל יותר מקום בלב של אמא, להרגיש שייך ורצוי בתא המשפחתי, לפחות כמו אחיו? מכאן השיחה איתו תתמקד במה שיקר לליבו – זה שיראו ויבינו אותו. שימו לב איזה צורך אוניברסלי מתוק וחיוני זה עבור כולנו : ) במקום להתמקד במה הוא לא בסדר ואיזה עונש מגיע לו כדי שילמד דרך הכאב ויפחד להבא…

כשאנחנו מפנים את תשומת הלב למה באמת חשוב לו ולנו ולצרכים החיוביים שלו ושלנו, נוכל להרגיש יותר מובנים וראויים. כך ניפתח לנו יותר מקום בבית – ובעיקר בלב נוצר באופן טבעי מרחב מקבל של חיבור, שאנחנו יחד, זה בעד זה. מתוך החיבור הזה, בדכ׳ באופן ספונטני מגיעים פתרונות לסיטואציה. כשהילדים חווים שרואים את ליבם ובטוח להם בלב של אמא ואבא, הם לרוב מפתיעים ברעיונות יצירתיים – להקלה, עזרה ושלום בין הצדדים. למשל: ״אני הולך להכין לאחי עכשיו ציור חדש בגודל של שטיח"…

למה לנו תקשורת מקרבת עם תינוקות?

התינוק שלכם מושפע במיידי מהאינטונציה והמסר הרגשי שמגיעים אליו. כשההורה מנסה להבין אותו, מנחש ושואל בהתעניינות, רכות וחום, מה חסר לו ברגע של בכי –אתה רעב, אהוב של אמא? משהו לא נוח לך, אולי הטיטול? וכד׳, הוא חש את המוסיקה, האוירה, הרגש, וההבעה – שהרי הוא כל כך פתוח, רגיש ויש לו תודעה שסופגת הכל, במיוחד מאמא, וככל שהוא מורגל לשפה המקרבת, כך מתאפשרת לו גדילה בסביבה מכילה, פתוחה, רגישה ואכפתית. הוא מפנים תקשורת שמחפשת חיבור איתו – ולא מוותרת עליו. גם ברגעים מאתגרים בשגרת החיים.

 למה האוטומט שלנו הוא להגיב בכוח כל כך חזק?

כדי להשיג מה שחשוב לנו ברגעים שאין הסכמה, למדנו להפעיל כוח, להיאבק, ״לדפוק על השולחן״. זאת השפה שגדלנו עליה ועליה גדלו גם הורינו והדורות שלפניהם. תודעת ה"בסדר/לא-בסדר", "או אני – או אתה", "אין מספיק לכולם", זו התודעה הכי ״בטוחה״ לנו ולכן היא אוטומטית לשימוש.

כך התרגלנו להתרחק משפת-הלב, שהיא השפה הכי טבעית לכל האנושות. אנו לומדים לדבר, לבקש בקשות ולהביא את עצמינו בחשיפות אמיצה ופתוחה מה שהוא כל כך טבעי וספונטני אצל ילדים. כך גם אנחנו היינו, עד שנאלצנו לשים חומות הגנה סביב ליבנו שנפגע.

אנחנו מסכימים להיפתח צעד אחר צעד, במידת היכולת, להמשיך לחפש חיבור ופתרונות שיקחו את כולם בחשבון.

מרשל רוזנברג פתח לנו שער היישר ללב, אל היופי החבוי בו – מתחת להתנהגות ולדיבור המוכרים במאבקי כוח.

כשאנו מפנים הבנה וחום לאנושיות שבנו, מתגלות כמיהות לב יקרות ערך, משותפות או אישיות,שברגעי ההתגוננות לא היתה לנו גישה אליהן, אך ברגע שהמרחב הרגשי בינינו נעשה בטוח ומוגן – האותנטיות והאמת האנושית מתבטאת בכל יופיה, יוצרת קירבה ועומק ביחסים, וכך היא נבנית לטווח הארוך גם לדור הבא.

קליה פנינה שפירא. אימון הורי. פרטני. משפחתי

לקוראי חמניה – שיחת הכוונה אישית בכלים של תקשורת מקרבת במתנה

לתיאום זמן בווצאפ 0525446776

צרו קשר