The Butterfly Button

את לא מבינה איזה ילד עקשן יש לי

 

כיועצת שינה, נתקלתי רבות במשפט: "עם הילד שלי זה לא ילך. את לא מבינה כמה הוא עקשן".

בתחילת התהליך הן לא מאמינות שזה יצליח והילד העקשן שלהם יישן לילה שלם מבלי להתעורר או יירדם בקלות במיטה שלו, ובסוף התהליך הן לא מאמינות שמדובר באותו ילד!

עקשן (הגדרה מילונית): קשה עורף, סרבן, עיקש, המתעקש ועומד על דעתו בלא לזוז ממנה.

אם כך, מדובר על תינוק/פעוט, אשר יודע מה הוא רוצה ואינו חורג מרצון זה. הוא יעשה כל מה שצריך על מנת לקבל את מבוקשו.

אך האם עקשנות זו תכונה שלילית?

ילד עקשן תמיד יבדוק גבולות וינסה לקבל את מבוקשו בכל דרך אפשרית, גם אם ההורה (או המבוגר האחראי) אומר: "לא" ונראה שאין כל סיכוי לשנות את ההחלטה.

הילד העקשן יעשה כל מה שנדרש, על מנת להפוך את ה-'לא' ל-'כן' ויעמיד את הוריו בפני אתגרים רבים.

לאורך זמן עלול ההורה המטפל להרגיש עייפות וקושי בהתמודדות עם הילד העקשן, ולא אחת ימצא את עצמו במצב של ויתור וקושי לעמוד אל מול התנהגותו העיקשת של בנו/בתו.

דבר זה אמנם יצור שקט תעשייתי באותו רגע, אולם לאורך זמן המבוגר עלול לחוש שסמכותו אבדה וכבר אין ערך למילה שלו אל מול הילד.

הדבר יוצר קושי רב במיוחד אם הטמפרמנט של ההורה ושל הילד שונים זה מזה (הורה פשרן וילד עקשן). אולם, הורה שידע לתת לילד מה שהוא צריך, ולא תמיד מה שהוא רוצה (אחד מתפקידנו כהורים), ייהנה מגידול ילד שכזה ואף ידע לשבח אותו ולהעצים את חוזקותיו.

התמודדות עם ילד עקשן אינה פשוטה כלל והיא מצריכה מהמבוגר המון אמונה בדרכו ועמידה נחושה בהחלטה, שקבע מראש. לכן, טוב יעשה ההורה עם ינמק לעצמו את עמדתו בהורות מלכתחילה ויבנה בסיס איתן להחלטה זו.

האם זה נורא כל כך להיות עקשן?

אני יכולה להעיד על עצמי, שהייתי ילדה עקשנית (ילדת סנדוויץ'), בוחנת גבולות סדרתית. ואולם, העקשנות הזו שלי, היא שעזרה לי להגשים חלום ילדות (מגיל 5) ולהיות גננת במשך 12 שנים.

עקשנותי היא זו שהביאה אותי למה שאני היום – יועצת שינה ומלווה הורים ליצירת אקלים חיובי ורוגע במשפחה, אשר משפר את יחסי ההורים עם ילדיהם ומסייע לשינה טובה ואיכותית.

 

נחוש או  עקשן?

למילה 'עקשן' תיתכן קונוטציה שלילית. יש שיגידו: "כן, אבל הוא מתעקש סתם", "הוא מתעקש על דברים לא חשובים", "הוא נכנס עם הראש בקיר".

בעוד שלמילה 'נחוש' אנחנו מייחסים משמעות חיובית ואף מהללים תכונה זו: "תראו כמה הוא נחוש להשיג את מבוקשו. הוא לא ירפה עד שיצליח".

ומי, באמת, מחליט מה חשוב ומה לא?

 

לסיכום

הילד העקשן בהחלט מציב אתגרים ומייצר התמודדויות, שאינן תמיד פשוטות. הילד העקשן, זה שיודע מה הוא רוצה ויעשה הכל על מנת להשיג זאת, יגדל להיות נחוש ודעתן, חדור מטרה ואינו מתפשר על בחירותיו.

הורה אשר ישכיל להכיל את ילדו, להבין את רצונותיו ולנתב אותן לכיוון בריא וטוב, יזכה ליהנות משיתוף פעולה עם ילדו העקשן ולטפח תכונה זו, אשר תלווה את הילד למשך כל חייו ותעזור לו במימוש חלומותיו ובהגשמת יעדיו, בהצלחה ובאושר גלוי.

 

נטע בכר

יועצת שינה לתינוקות

מלווה התפתחותית והדרכת הורים לגיל הרך

050-5983830

הכנסו לעמוד של נטע  בכר

 

 

צרו קשר