The Butterfly Button

"איך לגדל ילד עצמאי"? 

 

אנחנו רוצים שהילדים שלנו יעשו, אנחנו רוצים שהם יתנסו, אנחנו רוצים שהם יסמכו על עצמם. האם אנחנו מאפשרים לילדים שלנו לפתח ולגלות את היכולות שלהם? האם אנחנו עוזרים להם לבנות את עצמם למקום הזה?

אנחנו מתבוננים על ילדינו הבוגרים ורוצים לראות אותם מגשימים את עצמם, מביאים לידי ביטוי את היכולות שלהם. סומכים על עצמם שיוכלו לכל אתגר ושאם יכשלו יקומו וימשיכו הלאה.

*האם בדרך איפשרנו להם התנסויות אשר יגלו כל זאת לעצמם?

*האם איפשרנו להם להתנסות, להיכשל ולהמשיך הלאה כפי שהיינו רוצים שהם יעשו בבגרותם?

*איך אנחנו מגיבים לניסיונות שלהם והאם אנחנו מטפחים את ההבנה ש"עדיף לא לנסות כי עלולים להיכשל".

הנה שלל כלים כיצד לגדל את הילד שלכם להיות אדם עצמאי הסומך על עצמו ומאמין ביכולותיו:

  1. בוחרים את התחומים בהם תוכלו לקבל "כישלונות" של הילדים. בחרו את מה שמתאים לכם, מה שאתם יכולים להכיל משום שלתגובה שלכם יש השפעה מכרעת על הלמידה של ילדכם.
  2. מחפשים עם זכוכית מגדלת כל תחום שהוא, גם כל מה שנראה טריוויאלי, בו הילדים יכולים לעשות ולתרום: להוציא כביסה מהמייבש, לשים אוכל לכלבה, לחתוך מלפפון.
  3. הבית הוא שדה אימונים של הילדים לחיים, כדי שיגיעו לגיל שבו כבר אפשר, הם זקוקים להתאמן.
  4. ההבנה שהילדים יעשו את הדברים על פי דרכם ולא בדיוק כפי שאתם עושים: אם בקיפול כביסה, או ניקוי אבק ואפילו השקיית העציצים. כאשר אתם מאפשרים לילדיכם לעשות פעולות שונות בבית, יש להבין כי הדברים יעשו בדרך שונה ועליכם להיערך לקבלה בשוויון נפש.
  5. להתנסות יש מחירים, שווה לשים ציפיות ראליות, כן, הילדים גם יצליחו יותר וגם יצליחו פחות ועליכם להיות ערוכים להכיל את המחירים: קערת סלט שנשפכה, כוס שבורה או חולצה מקומטת.
  6. ילד שמתנסה הוא ילד שמגלה את היכולות שלו, את כוחות שלו ואת המסוגלות שלו. הניסיון יעמוד לרשותו מול אתגרים בעתיד.
  7. שיקוף של ההורים על ההתנסות של הילדים בונה את הביטחון העצמי שלהם ואת האמונה שלהם בעצמם. הילד לומד הן מהעשייה והן, מתגובת ההורה. היו ערים לתגובות שלכם.
  8. החליפו את: נסיך שלי, מהממת, מקסימה באמירות מנומקות אודות התרומה והעזרה הנלווית לעשייה של הילד. כך למשל: זה מאד עזר לי שערכת שולחן ואני יכולתי בזמן הזה לחתוך סלט לארוחת הערב.
  9. מעשים במקום מילים – אפשרו לילדים להכיר את עצמם, את הרצון שלהם, את המקומות בהם הם חשים במיטבם. אפשרו להם להתנסות במגוון פעילויות פנאי, יהיה להם די זמן "להתמיד" בחיים. ההתנסויות והלגיטימציה שהורים נותנים מאפשרת לילדים להכיר את עצמם ולסמוך על עצמם.
  10. נהלו שיח, דיאלוג, השמיעו את דעתכם והקשיבו לדעתם של ילדיכם. אנחנו רוצים שהילדים שלנו יקבלו החלטות באופן עצמאי כמבוגרים, אנחנו צריכים לאפשר להם להתאמן על כך ולאפשר להם לקבל החלטות, גם כאלה שפחות מתאימות לנו.

בשנות הילדות המוקדמות יש לכם, הורים יקרים, הזדמנות פז לחרוש את האדמה ולזרוע את הזרעים לצמיחתו של אדם בוגר ועצמאי הלוקח אחריות על חייו.

 

שילחו לי הודעה!

יהודית אוליבר

מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך.

מומחית בהדרכת הורים למתבגרים ובהדרכת הורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז.

טלפון 052-5616003

אימייל Yehudit.oliver@gmail.com

 

 

צרו קשר