The Butterfly Button

כעס-חלק ב'

חלקו השני של המאמר עוסק בעוד היבטים של הכעס וכיצד נוכל לעבוד איתו

 

מה ההבדל בין כעס רגעי ופשוט לכעס עמוק?

בדרך כלל, כעס רגעי ופשוט מתרחש בהקשר לאירוע מקרי שהתרחש כרגע, ללא רקע קודם. וכאשר האירוע מסתיים, גם הכעס שוכך בהדרגתיות. לעומתו-כעס עמוק אשר ברוב המקרים יושב על כעסים ישנים ועמוקים הרבה יותר שהודחקו, כאשר אחת הדרכים לזהות זאת היא כאשר הכעס מתמשך ומתמשך גם כאשר האירוע הסתיים מזמן, וכאשר יש פער גדול בין חומרת האירוע האמיתי שקרה לבין עוצמת הכעס שעלתה כתגובה.                                                                                    לדוגמה, חבר מגיע מאחור ומכסה את העיניים שלנו עם כפות הידיים, מתוך צחוק- שנגלה מיהו, ואנחנו שואגים עליו את נשמתנו, או- חבר מאחר לפגישה חברית בכמה דקות ומודיע על כך בזמן אמת-וכשהוא מגיע אנחנו מתנפלים עליו בזעם גדול על כך שאיחר.

פעמים רבות קיים פחד מאיבוד שליטה כי יש המון כעס בפנים

פעמים רבות, דווקא מכיוון שאנחנו מפחדים לאבד שליטה- אנחנו מנסים להדחיק את הכעס, כדי כביכול- לשלוט בו, מכיוון שברוב המקרים אין לנו מספיק כלים וידע כיצד לנהל אותו, ואנחנו חוששים שלא נשלוט בו ובעצמנו. דווקא הפחד הזה-גורם לנו להדחיק את הכעס במקום לטפל בו, ולמעשה-בכך אנחנו תורמים, שלא מדעתנו ושלא מרצוננו להצטברות ולהתעצמות של הכעס, גם אם באופן שלא גלוי לעינינו

 

דרכים חדשות וכלים חדשים לעבוד עם כעס, כדי לבטא אותו בצורה הולמת

אם כן- איך מתמודדים עם כעס?

*ראשית אציין שכל מה שמומלץ כאן, לא מחליף תהליך טיפולי עמוק אצל מטפל/ת, וכל מה שנכתב כאן- הוא בגדר המלצה בלבד.

ישנן דרכים רבות וכלים רבים להתמודד עם כעס, חלקן פיזיות, חלקן רגשיות, חלקן אנרגטיות, וחלקן תודעתיות. חלקן טובות לעבודה עם הכעס עצמו, וחלקן עמוקות יותר- ועובדות עם השורש של הפצע הפנימי בתוכנו.

אפרט  פה כלי אחד או שניים מכל תחום, מכיוון שיש באמת המון כלים, ואין ברצוני להעמיס כאן על הקוראים.

אתחיל ברובד הפיזי

אחד הדברים שיכולים לשחרר כעס מהגוף הוא תנועה. בין אם מדובר בלשים מוזיקה חזקה, ולרקוד איתה, לקפוץ, במקום, לרוץ איתה ואפילו לצעוק איתה במרץ, או לצאת להליכה של כעס,  או לצעוק לתוך כרית, או לחבוט כריות, (בזהירות על הידיים).

כלי נוסף שאני מאוד ממליצה עליו זה- או ללכת לשיעורי קיק בוקסינג, או לקנות שק אגרוף ולהשתמש בו באופן יזום על מנת לשחרר כעס. גילוי נאות- לי יש שק אגרוף בחדר הטיפולים שלי, לשימושי האישי ולשימוש מטופלי. כאמור – ישנם עוד כלים פיזיים רבים וטובים, שניתן  להיעזר בהם.

ברובד הרגשי

אני מציעה לכתוב מכתב ,שלא ישלח, כמובן, לאדם או למצב שכלפיו יש רגש עצום של כעס, ולכתוב הכל, ללא צנזורה כלשהי, וללא חוסר נעימות כלשהי, כשהמטרה היא לשחרר את הרגש, וכל רגש שעולה תוך כדי הכתיבה- לתת לו מקום, להתכוונן להתרוקן מהרגש תוך כדי הכתיבה.  ולאחר שמסיימים, לקרוע את המכתב לחתיכות קטנות, לשרוף אותו בתוך פינג'אן ישן שכבר אין בו צורך וכבר לא ישמש לצורך אחר, עד למצב של אפר, ולהתכוונן שאני מתמיר/ה את הרגשות האלה דרך השריפה של המכתב.  כשהאפר מתקרר, להכניס אותו לשקית אטומה (או שקית נייר או שקית ניילון אטומה), לסגור אותה, ואז יש שתי אפשרויות: או לקבור את השקית במקום רחוק  באיזה שהוא פארק, או- לזרוק לפח הזבל הרחוק ביותר ממקום המגורים, רצוי לזרוק לאחור- עם הגב כלפי הפח, ולהתכוונן שבכך- בין אם בקבירת השקית או בהשלכתה- אני משחרר/ת את הרגשות האלה. כמובן שאפשר לחזור על התהליך הזה בכל פעם שמרגישים צורך.

הערה חשובה ביותר: יש הבדל עצום בין לתת לכעס מקום, ולהרגיש אותו, לבין לעשות איתו משהו בפועל כלפי מי שעליו כועסים.

כמובן שלצורך עבודה יותר עמוקה הייתי ממליצה להגיע למטפל/ת מתאים/ה.

ברובד התודעתי:  מודעות: (גם כאן אני ממליצה לעשות תהליך בעזרת מטפל/ת):  לזהות את הנקודות הפנימיות שמופעלות על ידי טריגרים חיצוניים, ולעבוד איתן, לזהות את הרגשות האמיתיים שנמצאים מאחורי הכעס, ולעבוד גם איתן.

 

ברובד האנרגטי:

אפשר כשנכנסים למקלחת, לדמיין שעומדים מתחת למים של אור, ששוטפים אותנו מבחוץ ומבפנים, ומנקזים אל הביוב את כל הרגשות הקשים.

אפשר גם להתקרקע , לדמיין שאנו שואפים אור דרך האף, ולאחר מכן לנשוף את כל הרגשות הקשים לתוך האדמה, דרך הפה. ולחזור על כך- כל זמן שיש בכך צורך.

לסיכום

כעס הוא רגש חשוב, חשוב להקשיב לו ולתת לו מקום,  פעמים רבות הוא בא ללמד אותנו על הגבולות שלנו, ועל מקומות פנימיים בתוכנו, שזקוקים לריפוי. כשבוחרים לטפל בכעס- חשוב לעשות זאת בכל ההיבטים ולא רק בהיבט האנרגטי,

חשוב לטפל בכעסים על מנת שלא יזיקו לנו ולאחרים בסביבתנו, ועל מנת להיות בריאים יותר, פיזית, אנרגטית ונפשית.

כשאנחנו מדחיקים כעס במקום לטפל בו הוא לא נעלם, אלא מתעצם, ולעיתים עלול להתפרץ דרך רגשות קשים אחרים ו/או כמחלות. ואף לבוא לידי ביטוי כמצב של איבוד שליטה מתוך כעס, או כתגובה לא פרופורציונלית למצבים שקורים.  יש גורמים רבים ושונים להדחקת הכעס, רובם קשורים בסביבה שבה חיינו ובחינוך שקבלנו.

ישנם כלים רבים ושונים לעבודה עם כעס- בדרך שמאפשרת לנו לפרוק אותו מבלי לפגוע בעצמנו או באחרים, כאשר ניתן  ורצוי לטפל בכעסים בכל הרבדים: בפיזי, ברגשי, בתודעתי ובאנרגטי.

לצורך עבודה עמוקה ומקיפה עם כעסים- רצוי לפנות לעזרה ותמיכה של מטפלים שעוסקים בתחום.

 

קיימים עוד כלים לעבודה עם כעס, מוזמנים לשוחח איתי ולהגיע לקליניקה בה נעבוד על הנושא בכל הרבדים.

 

נועם קורל- dkgs

מטפלת הוליסטית רב תחומית

הכנסו לעמוד של נועם קורל-גלעד

 

 

צרו קשר