תזונת ילדים בחופש הגדול

תזונת הילדים מתחילה מאיתנו ההורים.

אך מהו החלק שלנו ההורים בעניין התזונה בבית בכלל ובחופש בפרט?

להורים מספר תחומי אחריות מרכזיים כפי שאני רואה אותם:

  1. לוודא שיש אוכל מזין בבית– ההורים אחראים על רכישת המזון ולכן הם אלו הקובעים הלכה למעשה את המגוון שאוכלים ילדיהם ואילו מצרכים ימצאו בבית.

לכן אם נרצה שינסו דברים חדשים, עלינו לרכוש אותם ולוודא שיהיו זמינים, למשל ירקות, כאשר אנו יכולים  לחדש אחת לשבוע עם ירק או פרי חדשים, לשטוף אותם  ולהכניס למקרר לאחר ייבוש למדף נגיש כך שיהיו מוכנים לשליפה. או לגוון בסוגי פסטה שונים- פעם פסטה מקמח לבן, פעם כוסמין, או חיטה מלאה. מדוע חשוב הגיוון? ראשית כדי לא להתקבע על מספר מזונות בודדים, שנית על מנת לקבל את כל אבות המזון מהמזון ושלל פיטוכימיקלים שמאפיינים את הצבעים השונים בירקות ובפירות ויכולים לסייע לנו להיות בריאים.

 

  1. לקבוע זמני ארוחות קבועים- זמני ארוחות– בגדול, אנחנו לא רוצים לשבש את ההקשבה של הילדים למנגנוני הרעב והשובע שלהם, כלומר אם נקבע זמן ארוחה ואם הם לא רעבים לא נתעקש שיאכלו יחד. עם זאת, לילדים קטנים יותר שרגילים לאכול במסגרות קל יותר לתכנן ארוחות מסודרות ולשמור על העוגנים הללו עם סדר יום קבוע גם מבחינת ארוחות (עם גמישות לימים שונים כמובן).

 

 

  1. הגדרת אזורי אכילה בבית– יש משפחות שחשוב להם להגדיר שאוכלים בפינת האוכל ובלי מסכים וזה עובד, ויש משפחות שלא ואז הילדים אוכלים מול הטלויזיה או בחדרים-זה נתון להחלטתכם.

מדוע חשוב לאכול בלי מסכים?

ראשית כדי להיות מרוכזים באוכל, באכילה ,בלעיסה ,ברעב ובשובע ,ולעצור את האכילה בזמן, מה שלא קורה אם בוהים במסך.

בנוסף זמן ארוחה סביב השולחן הוא זמן מצוין לשיחות, התעניינות אחד בשני וחיבור בין בני המשפחה.

 

  1. הכנת האוכל עם הילדים תורמת גם היא לפיתוח הרגלים בריאים- ניתן ומומלץ לשתף את הילדים בהכנת הארוחה-לפי גיל. הם יכולים להביא את המצרכים, לערוך שולחן, לחתוך ירקות, לשטוף ירקות ועוד ועוד. פעולות אלו מסייעות לקרב אותם לאוכל וכך זה פותח להם פתח להתנסות חדשה מבחינתם.

והחשוב ביותר– לשמש דוגמה לילדים. ללא מילים, במעשים, הילדים שלנו מסתכלים עלינו וסופגים מאיתנו כמעט כל דבר, במודע ושלא במודע. אם אנחנו לא נאכל ירקות ונתעקש איתם שכן יאכלו, ההרגל הבריא לא ייטמע. הם רואים אותנו וכך לומדים.

 

עלינו לזכור עוד דבר אחד, ואני מדגישה זאת,

הורים נוטים לקחת אחריות גם על נושאים כמו מה וכמה הילדים אוכלים, האם הם מנסים מזון חדש או לא.

זו אינה אחריות ההורים אלא אחריות הילדים, גם בגיל צעיר. תפקידנו כהורים משמעותיים ודומיננטיים הוא להציע ולהוות מודל חיובי עבורם.

 

עכשיו אפשר לדבר על דרכים לאזן את התזונה של ילדינו בחופש הגדול.

 

תפקיד הילדים בנוגע לאוכל הוא:

1.לטעום

2.לאכול

3.לעצור/להמשיך

4.קצב האכילה.

בחופש הגדול אין ממש סדר יום, הגבולות נפתחים, משעמם לפעמים, ויש נגישות כל היום למקרר, למזווה ולמקפיא.

צריכת המתוק והחטיפים עולה משמעותית-בבית, בבילויים, בכל מקום.

תפקידנו כהורים הוא לכוון ולסייע ולו במעט  לשמור קצת על שגרה, ולגייס אותם לתוך העשייה וההתעסקות בתזונה הביתית-חשוב לציין לטובה את כל בני הבית שמשתפים פעולה.

אז בואו תנסו כמה צעדים שיסייעו גם בחופש וגם בשגרת הלימודים:

1.רשימת קניות-

  • קבעו יום קבוע בשבוע לצורך הכנת הרשימה (למשל מוצ"ש).
  • שתפו את כלל בני הבית בהכנת הרשימה.
  • הכינו רשימת קניות וחלקו לפי אזורים בסופר(ירקות ופירות/יבשים/מוצרי חלב וכו').
  • בדקו אילו מצרכים יש בבית.
  • חישבו יחד מה תצטרכו לשבוע הקרוב מבחינת מוצרים.

2.קניות-

  • קיבעו זמן קניות (פיזי בסופר/אונליין)
  • שתפו את אחד הילדים בקנייה עצמה(אפשר כל פעם ילד אחר).
  • דברו על השוואת מוצרים בין אם במחיר ובין אם ברכיבים.
  • אם אתם הולכים לסופר תנו להם לבחור את הפירות /הירקות.
  • תנו להם לבחור כל שבוע ירק/פרי חדש שתוכלו לנסות אותו בבית.
  • בחרו כל שבוע דגן מלא חדש לנסות ולשלב בתזונה.

3.קריאת רשימת מרכיבים:

  • האם אתם קוראים את רשימת הרכיבים על המזון שלכם?
  • האם אתם עושים השוואה בין מוצר אחד לשני?
  • השוו בין כמויות הסוכר/נתרן/שומן.
  • הסתכלו על כמות המרכיבים ברשימה.
  • השתדלו לרכוש מוצרים עם רשימת רכיבים מאוד מצומצמת-כמה שפחות מעובדים.

4.שטיפת הפירות והירקות:

  • הקניות הגיעו הביתה ? מעולה!
  • הקדישו 5-7 דק' לשטיפת הפירות והירקות.
  • השאירו לייבוש על מגבת.
  • הכניסו למקרר-שימו במקום נגיש ובולט לכל בני הבית

5.ממתקים מן הטבע:

  • אם אתם בבית במהלך היום-וודאו שיש בין הארוחות צלחת פירות/ירקות חתוכים מוכנים לנשנוש.
  • אבטיח/מלון-אפשר לחתוך ולשים בקופסא מוכן לאכילה.

6.זמן "משחק" במטבח:

  • תנו להם משימה לבחור מתכון/אם יש אוכל שהם אוהבים שיכתבו מה הם חושבים שצריך לכלול במתכון.
  • אפשר לקחת מזון מוכר ו"להבריא" אותו.
  • הקציבו לכך חצי שעה-45 דק' אחת לשבוע.
  • שחררו את עניין הניקיון- בלאגן בבית=חיים בבית.
  • כתבו את המתכון-תנו להם להוציא את המצרכים ולרכז במקום אחד.
  • שטיפת ירקות.
  • לוו אותם בהכנות.
  • עשו זאת בכיף ובחיוך.

7.זמן טעימות:

  • שבו כולם יחד.
  • טעמו את האוכל.
  • ערכו מהניסיונות ארוחה.
  • דברו על מה עבד ועל המתכון הבא שתנסו.
  • העצימו את הדברים הטובים שהילדים שלכם עשו.

8.הבראת מתכונים:

קחו מתכון טעים שילדכם אוהבים, שפרו ושדרגו אותו למרכיבים בריאים ומזינים יותר.

לסיכום:

  • חשפו את ילדכם לתהליך הקניות בסופר.
  • אפשרו להם להיות חלק מהתהליך.
  • קיבעו זמן "משחק" במטבח.
  • תנו להם :לגעת, להריח ולטעום את האוכל.
  • שבו לאכול איתם.
  • שמשו דוגמא!

 

ולסיכום ,לנו ההורים יש כמה תפקידים בודדים חשובים ומשמעותיים בעניין המזון מול ילדינו, הבה נתמקד בהם.

 

טלי בן הרוש

נטורופתית מומחית בתזונה

 

לעמוד המטפלת טלי בן הרוש לחצו כאן

 

 

 

 

 

דילוג לתוכן