הצטרפו להורים של חמנייה

The Butterfly Button

שיטת ABA מהי?

שיטת ABA  (ניתוח התנהגות יישומי) לטיפול באוטיזם בשנת 1968 פרסמו 3 פסיכולוגים ,דונלד באייר, מונטרוס וולף וטוד ריסלי, מאמר, אשר חשף את עקרונות השיטה.
autism-2457327_1920

שיטת ABA  (ניתוח התנהגות יישומי) לטיפול באוטיזם

בשנת 1968 פרסמו 3 פסיכולוגים ,דונלד באייר, מונטרוס וולף וטוד ריסלי, מאמר, אשר חשף את עקרונות השיטה.

כעשור לאחר מכן, בשנת 1987, פסיכולוג נורבגי בשם  ד"ר איוור לובאס, החל להשתמש בשיטה לצורך מחקר עבור טיפול באוטיזם.

 מה אומרת השיטה?

השיטה מתבססת על ההנחה, שכל התנהגות מושפעת משני מרכיבים:

  1. הגירוי המעורר, שקדם להתנהגות.
  1. התוצאה של אותה התנהגות.

 

אירוע מקדים —–>  התנהגות —–> תוצאות

                                                  

מתוך תפיסה זו, עוצבה השיטה באופן כזה שהיא משפיעה על הילד באמצעות מתן  חיזוקים להתנהגויות רצויות ומניעת חיזוק להתנהגויות בלתי רצויות.

 

חיזוקים קבועים וברורים על התנהגויות מסוימות, מאפשרים לילד לרכוש בהתמדה ובאופן הדרגתי, יותר ויותר מיומנויות אשר עוזרות לו להסתגל לחיים בקהילה ולתפקד באופן מלא בחיי היום יום, בפן האישי והחברתי.

 

דרך שימוש בתחומי החוזק של הילד ובתחומי העניין שלו ועל ידי עידוד יוזמות מצידו, נצליח להאדיר את הילד וללמדו לפעול באופן עצמאי, תוך חיזוק ועידוד לאורך כל הדרך.

 

על ידי פירוק משימה לתתי משימות פשוטות, אנו מאפשרים לילד תחושת הצלחה ונוטעים בו את הרצון לחזור על פעולות אלו שוב ושוב.

לדוגמא: את האמירה –  "לך להתלבש" שזו אמירה כללית, נפרק לכמה משימות פשוטות: לבישת חולצה והכנסת היד לשרוול, רכיסת רוכסן וכדומה…

 

הרבה ילדים אוטיסטים הם בעלי זכרון חזותי ולכן עובדים איתם  עם תמונות  אשר עוזרות להם לראות את התמונה עצמה וכך קל להם יותר להבין משימות, כמו למשל: מה עושים בבוקר, אחרי שקמים. מה סדר השלבים בשטיפת ידיים וכו', לבישת בגדים וכו'.

 

עקרון נוסף של השיטה היא הכללת הלמידה תוך שמירה על עלייה הדרגתית במורכבות המשימה. כלומר: נתחיל בסביבה הקרובה והמוכרת של הילד. כאשר הילד רוכש שליטה במיומנות, נרחיב  את דפוס ההתנהגות לסביבות שונות ופחות מוכרות עבור הילד כמו גן משחקים, כיתת גן וכדומה.

 

כשלמדתי את שיטת ABA (אצל גילי יהב), גיליתי שכך עבדתי לאורך שנותיי כגננת – מתוך אהבה גדולה לילדים, מתן חיזוקים חיוביים ומתן אפשרות לחוות הצלחות, אשר חיזקו את בטחונו העצמי של הילד ואת רצונו להתמיד וליצור עוד חוויות של הצלחה.

 

אני מאמינה, שכל ילד יכול להצליח, אם ניתן לו את הכלים הנכונים ונאפשר לו ליצור חוויות למידה מוצלחות, מעשירות ומתגמלות.

 

נטע בכר

יועצת שינה לתינוקות

מלווה התפתחותית והדרכת הורים לגיל הרך

 

הכנסו לעמוד של נטע  בכר

 

מאמרים נוספים של נטע בכר

צרו קשר

הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ השקטה של הורי חמנייה