מקצוע הריפוי בעיסוק נועד להקנות לילד המטופל יכולות המאפשרות תפקוד ועצמאות מרביים. המטרה היא לסייע לילד להיות מעורב ושותף פעיל בעיסוקים בעלי מטרה, משמעות וחשיבות עבורו. תהליך ההתערבות בריפוי בעיסוק מסייע לילד לשפר, לשמר ו/או למנוע הידרדרות, בתפקודים ובמיומנויות החשובות לבריאותו, רווחתו האישית, ביטחונו ואיכות חייו.

 

תהליך האבחון בריפוי בעיסוק כולל מיון, הערכה ואבחון על-פי סולמות תפקוד (ולא על-פי אבחנות רפואיות), התערבות, מדידת תוצאות וסיום התערבות, ביצוע התערבות למטרות מניעה וקידום בריאות.

כיצד מתנהל הטיפול?

תהליך הטיפול מתקיים בשיתוף עם הסביבה הטבעית של הילד, הכוללת את משפחתו וסביבתו החינוכית מתוך גישה האומרת שבאופן הזה הילד משתף פעולה באופן המיטבי.

לאחר מפגש ראשוני של הילד וההורה עם מרפאה בעיסוק, ייערך איסוף מידע מסודר אשר יתייחס לתפקודי היומיום (אכילה ושתיה, לבוש, שינה ורחצה) וכן תפקודים נוספים הקשורים למשחק, למידה ושעות הפנאי. בעקבות תהליך הערכה זה, תיבנה תכנית טיפולית אישית המותאמת באופן ייחודי לילד ולצרכיו, ויוצבו מטרות טיפול הרלוונטיות לתפקוד של הילד ולסביבתו. הטיפול הינו לרוב פרטני.

הטיפול הינו מפגש חווייתי ומהנה המבוסס על משחק. המרפאה בעיסוק משתמשת באמצעים ופעילויות המותאמים לילד, ומאפשרת לו להתנסות בביצוע מיומנויות שונות תוך כדי שהילד חווה למידה והצלחה..

עבודה עם ההורים

להורים תפקיד מרכזי בתהליך, אם לצורך קבלת כלים ותרגילים לעבודה בבית ואם למעקב אחרי התקדמות ילדם. ההורים הינם שותפים מלאים בקביעת מטרות הטיפול והשגת המטרות.

 

מרפאים בעיסוק נדרשים להיות יצירתיים וגמישים, ולהתאים את הטיפול עצמו לתחומי העניין של המטופל שלהם תוך שימוש באמצעים תואמי גיל ויכולת. כאשר מדובר בתינוק, פעוט או ילד – ההתערבות הטיפולית בריפוי בעיסוק חשובה מאין כמוה; היא זו המאפשרת להסתכל על האדם הצעיר הזה כמכלול של גורמים, מרכיבים, רצונות ויכולות, ולהבין כיצד ניתן לקדם את תפקודו ואיכות חייו בצורה המיטבית ביותר.

 

 

 

 

 

מתי כדאי לפנות לאבחון?

מומלץ לפנות לאבחון בריפוי בעיסוק כאשר חשים בקושי בפרמטרים הבאים:

  • קושי בשיתוף פעולה בחברה
  • קושי בתפקוד בסביבה הביתית, קשיי עצמאות ורכישה של הרגלים בסיסיים
  • קושי בתפקוד בסביבה החינוכית/חברתית, בין אם מדובר על גן או בית הספר
  • קשיים מוטוריים וגם במקרים של קושי במוטוריקה עדינה
  • קושי בתפקוד פרטני בתוך מסגרת
  • דיסגרפיה וקשיים עם כתב
  • קושי בארגון
  • הפרעות קשב וריכוז
  • עיכוב התפתחותי
  • ליקויים קוגנטיביים

 

 

דילוג לתוכן