The Butterfly Button

מזל טוב!

נולד לכם תינוק, שהקדים את המועד המתוכנן אך לגמרי הגיע בזמן.

 

 

הסיבות ללידה מוקדמת הן רבות, חלקן צפויות וחלקן מפתיעות. החל מבעיה רפואית ידועה וכלה בלידה מפתיעה.

 

נכנסתם לעולם חדש, כזה שלא מדברים עליו הרבה, כזה שלא מזכירים הרבה  בקורסי לידה, קבוצות לנשים בהריון,או אפילו הרופאים.

 

הכניסה לפגיה מלווה גם במונחים חדשים, אנשים חדשים, והסתגלות לתקופה חדשה, כאשר הכל קורה מהר מאוד.

 

בואו נכיר כמה מונחים, הכי בסיסיים שיש:

 

פגיה

 

מילה שכולנו מכירים, ואף פעם לא באמת ידענו מה קורה בה.

 

למעשה, פגיה היא מילה כללית למחלקות שונות- החל מטיפול נמרץ ועד מחלקה רגילה בתוך הפגיה, ממנה משתחררים הביתה.

פגיה היא מעין בית חולים בתוך בית החולים. בפגיה נמצאים מי שתמצאו בכל בית חולים כללי- אחיות, רופאים, סניטרים, בני משפחה ופציינטים.

מקום אשר מטפל רק בקטנטנים ביותר.

 

בתי חולים קוראים בשמות שונים למחלקות בתוך הפגיה, כאשר בדרך כלל המקום הראשון אליו מגיע התינוק הוא טיפול מוגבר פגים. שם התינוק עובר את המיון הראשוני, ומקבל את הטיפול הראשון אחרי הלידה, שבוודאות הפתיעה גם אותו.

 

 

האינקובטור מהווה עבור התינוק סביבה מבוקרת של חמצן וחום, שם גם מבוצעות רוב הפרוצדורות הרפואיות. בשלב הבא הוא מועבר למיטת חימום פתוחה וכאשר הוא מצליח לווסת את חום גופו, הוא מועבר לעריסה רגילה.

 

רופאי ואחיות הפגיה הם אנשי צוות אשר הוכשרו לכך. טיפול בפגים הוא אחר מאשר בתינוקיה או אפילו מאשר במחלקת ילדים מכיוון שהפציינטים הם שונים, קטנים הרבה יותר ועדינים הרבה יותר.

כל אחות אחראית על כ- 2   פגים בטיפול מוגבר פגים ו- 3-4  פגים בממוצע בשלבים הבאים, בהם הטיפול הנדרש אינטנסיבי פחות.

 

 

בפגיה ישנם נהלים ושעות ביקור השונים מפגיה לפגיה. ישנן פגיות בהן רק להורים מותר להכנס, ישנן כאלה המאשרות גם לסבתא וסבא, ישנן כאלה עם שעות ביקור מוגדרות ויש כאלו עם שעות גמישות.

שבדרך כלל תקבלו הסברים מהצוות עם כניסתכם, ואם לא מהם, מהורים אחרים.

 

 

נאנטולוג זהו רופא  אשר מתמחה בפגים, הוא מומחה בכל מה שקשור בבריאות הפג ומצבים רפואיים הנובעים ישירות או בעקיפין משבוע הלידה.

 

מתמחים– כמו בכל בית חולים גם פה ישנם מתמחים אשר נמצאים במחלקה בכל שעות היום והלילה ומסוגלים לתת מענה למצבי חירום.

 

אחות טיפול מוגבר פגים- זוהי אחות שהוכשרה לכך מטעם משרד הבריאות ומוסמכת לטפל בתינוקות הנמצאים במחלקה.

 

אחות מוסמכת– אחות אשר מטפלת בפגים הבריאים יותר אשר זקוקים להשגחה פחות אינטנסיבית.

 

עובדת סוציאלית– תפקידה לעזור בשלבים הראשונים והמבהילים,

אם זה רק בשיחת עידוד, או לספר את לכם את זכויותיכם. היא נמצאת במחלקה במהלך היום ועוברת בין ההורים אשר לא תמיד פנויים לחפש אותה.

העזרו בה, היא פה כדי לתמוך ולעזור לכם.

 

 

 

קנגורו– במידה ותינוקכם במצב בריאותי מתאים יציעו לכם לעשות קנגורו, מגע עור לעור, בו התינוק מונח עליכם ללא חציצה של בגדים. בנימה אישית, זו אחת החוויות החזקות והמעצימות ביותר שיש.

 

 

שאיבת חלב- כידוע לכולם חלב אם הוא הטוב ביותר לתינוק ועל אחת כמה וכמה לפגים, כך שאת תתבקשי כמעט מייד להתחיל ולשאוב חלב. בתחילה הוא יאכל מעט מאוד- אפילו 1 מ״ל (!) כארוחה, ועם הזמן הכמויות יעלו. כאשר תשתחררי את תמשיכי לשאוב בבית ולהביא לפגיה. עמותת לה״ב למען הפגים מחלקת צידניות לשמירה על החלב היקר.

 

מוניטור– התינוק מחובר למוניטור המודד על בסיס קבוע את החמצן והדופק, ואם צריך- גם לחץ דם.  צפצוף המוניטורים יהפוך לזמזום קבוע באוזניכם.

 

רכבת הרים– אחד המונחים הראשונים אם לא הראשון שהצוות יספר לכם עליו. המצב הבריאותי של התינוק הפג הוא שברירי, הוא נדרש להתמודד עם החיים בחוץ יותר מוקדם מהצפוי, ומערכות גופו עדינות יותר, וכפועל יוצא מכך, גם מצבו הבריאותי יכול להשתנות מרגע לרגע ואיתו גם מצבכם הרגשי וזה טבעי לחלוטין!

 

הורים לפגים בפגיה– זהו כמובן לא מונח רשמי, ויחד עם זאת, חשוב מאין כמוהו. סביבכם נמצאים הורים לפגים הנמצאים באותה הסירה כמותכם. הם בשלבי התחלה או יותר ותיקים. גם שלושה ימים זה יותר ותיק. הם מהווים רשת תמיכה לעת צרה, הם אלו ששומעים ראשונים על התקדמות או חלילה הפוך, הם אלו שיכולים לעזור לכם עם מונחים שאתם לא מכירים, עם שמות הרופאים והאחיות ולתמוך. זה קורה באופן טבעי, מעצם שהותכם המשותפת יחד שעות רבות ביום.

 

ידע כללי:

המחלקה נקראת טיפול מוגבר פגים ולא טיפול נמרץ ולכן התקנים נקבעים על ידי כל בית חולים וכך כמות האחיות לכל תינוק משתנה מבית חולים לבית חולים.

 

כמובן שיש עוד מונחים חשובים ואותם תלמדו במהלך הזמן.

מאחלת לכן ולכם פגיה משעממת ושחרור מהיר עד כמה שניתן.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

צרו קשר