כיצד נרכשים כישורים חברתיים?

כיצד נרכשים ונלמדים כישורים חברתיים? כישורים חברתיים הם יכולות בין-אישיות המאפשרות לאדם ליצור קשרים יעילים עם אחרים, להשתלב בקבוצות, להתמודד עם קונפליקטים ולשמור על

שאלות נוספות? - פנו למטפלת

הפרעת קשב וריכוז, אימון, אימון מתבגרים, מתבגרים,ADHD, הדרכת הורים

כיצד נרכשים ונלמדים כישורים חברתיים?

כישורים חברתיים הם יכולות בין-אישיות המאפשרות לאדם ליצור קשרים יעילים עם אחרים, להשתלב בקבוצות, להתמודד עם קונפליקטים ולשמור על מערכות יחסים מספקות לאורך זמן

כישורים אלו מתבטאים במגוון התנהגויות מילוליות ולא מילוליות, כגון תקשורת, שפת גוף, הזדהות אמפתית, פתרון בעיות ומשא ומתן.

אף שישנה השפעה מסוימת לתכונות מולדות (כמו מזג ואישיות), רוב החוקרים מסכימים שכישורים חברתיים נרכשים בעיקר דרך למידה וחוויה.

  • בילדות, רוב הילדים רוכשים את הכישורים החברתיים באופן טבעי מסביבתם הקרובה, אך חלקם זקוקים לעזרה ממוקדת.
  • לאורך כל החיים, הלמידה החברתית, התרגול וההכוונה חשובים מאוד בהתפתחות ותחזוקת הכישורים החברתיים.

האם ניתן ללמוד ולפתח כישורים חברתיים גם בגיל בוגר (לאחר גיל 22)?

כן, ניתן בהחלט לפתח, לשכלל ולשפר כישורים חברתיים גם בגיל בוגר.

מכיוון שהכישורים החברתיים נרכשים בעיקר דרך למידה, כל אדם – ובמיוחד כבוגר – יכול לעבוד על פיתוחם. הלמידה החברתית, התרגול וההכוונה ממשיכים להיות גורמים חשובים מאוד בתחזוקת הכישורים לאורך כל החיים.

ישנם מודלים שונים המשמשים לפיתוח כישורים חברתיים בקרב בוגרים, כגון:

  • המודל הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT):

מתמקד בזיהוי ושינוי דפוסים חשיבתיים והתנהגותיים המעכבים תקשורת יעילה, וזאת דרך תרגול מצבים חברתיים, סימולציות ומתן כלים מעשיים.

 

  • לימוד מיומנויות דרך אימון קבוצתי

פעילות קבוצתית המאפשרת תרגול ושיפור כישורים בינאישיים רלוונטיים (כגון הקשבה אקטיבית ותקשורת אסרטיבית) תוך קבלת פידבק מהקבוצה ומהמנחה.

 

  • ( SEL )למידה רגשית חברתית:

שם דגש על פיתוח מודעות עצמית ורגשית, חיזוק אמפתיה, שיפור קבלת החלטות ושימור קשרים.

מהם  ששת התחומים המרכזיים בחיזוק ופיתוח כישורים חברתיים?

הכישורים החברתיים באים לידי ביטוי במגוון אופנים: באינטראקציה מילולית ולא מילולית, במודעות רגשית כלפי העצמי והאחר, ביכולת לפתור בעיות חברתיות וביכולת לשליטה עצמית.

המודל המכונה "מודל אנסמבל", שאומנם מוגדר במקורות בהקשר של פיתוח וחיזוק כישורים חברתיים בילדים, מפרט שישה תחומים עיקריים שבהם נעשה ניסיון לחזק ולפתח מיומנויות אלה. תחומים אלו רלוונטיים גם לעבודה עם מבוגרים צעירים:

  1. חיזוק האינטראקציה המילולית:

תחום זה כולל עידוד שיחה בין אנשים, הקניית יכולת דיבור על פי התור, ועידוד
שימוש בשפה לצורך בקשה ושיתוף. האינטראקציה המילולית מתבטאת ביכולת
להקשיב, להבין כוונות האחר, להתבטא בבהירות ולהעביר מסר מדויק.

  1. חיזוק האינטראקציה הלא מילולית:

זה מתבטא ביכולת לקרוא סיטואציות חברתיות ולתגובה מתאימה, חיזוק יכולת לפעילות משותפת, וחיזוק קשר עין. כישורים אלו כוללים גם יוזמה והשקעת מאמץ בלהיות בחברת אחרים, והתבוננות וקליטה של מרכיבי סיטואציות חברתיות ודקויותיהן.

  1. פיתוח מודעות רגשית כלפי העצמי:

תחום זה מתמקד בהבנה לעומק של רגשות שונים וחיזוק הדימוי העצמי. מודעות רגשית כלפי העצמי מאפשרת להביע רגשות נעימים ולא נעימים באופן מותאם ומובן על ידי הסביבה.

  1. פיתוח מודעות רגשית כלפי האחר:

כולל עידוד ההתעניינות בעולמו של האחר, הבעת דאגה והקשבה לאחר. מיומנויות
חשובות נוספות הן שיתוף האחר במחשבות, דעות ורגשות, הפגנת רגישות, מתן
משוב בונה שאינו מעליב, הצעת עזרה בעת הצורך, וויתור מתוך רצון טוב. כישורים
אלה כוללים גם הזדהות עם רגשות האחר באופן אמפתי, שיתוף פעולה וקבלת
עזרה, וכן התחשבות בצרכים, בדעות וברגשות של האחר.

  1. רכישת אסטרטגיות לפתרון בעיות חברתיות:

פתרון בעיות חברתיות מאפשר, למשל, חלוקת חפצים ומשאבים עם האחר, התפשרות, קבלת החלטה קבוצתית וקבלת כללים וחוקים. מדובר, למשל, בהתמודדות עם הפסדים, השתתפות במשימה משותפת, וקביעת סדר השתתפות בפעילות מסוימת.

  1. שיפור היכולת לשליטה עצמית:

יכולת זו מתבטאת למשל ביכולת לחלוק בתשומת לב עם הקבוצה, יכולת התאפקות ודחיית סיפוקים, ויכולת עמידה ושמירה על גבולות. שליטה עצמית מאפשרת גם קבלת מרות והישמעות לבקשות/דרישות האחר, ונשיאת הפסד ותסכול.

מודל אנסמבל

לסיכום

רכישת כישורים חברתיים היא תהליך למידה מתמשך המונע על ידי חוויה ותרגול. כשם ששריר מתפתח באימון, כך גם הכישורים החברתיים ניתנים לפיתוח משמעותי ושכלול בגיל בוגר, באמצעות התמקדות בתחומים כמו שיפור האינטראקציה המילולית והלא מילולית, הגברת המודעות הרגשית (העצמית והאמפתית), ורכישת כלים לשליטה עצמית ופתרון קונפליקטים.

אהובה אהרוני

טלפון052-86208080

מאמנת מתבגרים ומבוגרים עם הפרעת קשב

 

 

 

 

מאמרים נוספים של מאיה הראל

צרו קשר