לימוד בהנאה באמצעות חוויה
על פי מאמרו של תיאורטיקן החינוך אנדרו קרן, מייסד ומנהל מרכז המחקר לחינוך קלאסי ( CIRCE )
כיום מערכת החינוך מכוונת בעיקרה לתועלתנות ולייעול. זאת מתוך חשיבה כלכלית ולא מתוך חשיבה על הילד ומה שהוא זקוק לו.
לעומת זאת, מטרתו של החינוך הקלאסי היא טיפוח של חוכמה ומידות טובות.
לשם כך יש להזין את הנשמה באמת, טוב ויופי.
ישנן חמש יכולות המאפשרות לנו ללמד את הילדים לחיות על פי העקרונות הללו.
- תשומת לב : ללמד את הילד לשים לב לדברים, להתבונן במשהו תוך הפעלת כל החושים, לפתח סקרנות, רצון לחקור ולהתנסות. יש לטפח את תשומת הלב באמצעות אימון ותרגול, תוך חשיפה מתמדת למידע המצוי סביבנו , זמין לכל אדם בטבע למשל. וללמד את הילד כיצד להתבונן בדברים ולא כיצד להצליח במבחן.
למשל, כאשר יוצאים עם הילדים לטיול בטבע, להפנות את תשומת ליבם לסובב אותם : הצמחים שמסביב, הצבע, המרקם, חלקי הצמח, הריח , החרקים שבסביבת הפרח ותפקידם ועוד.
כך אנו נוכל להעשיר את עולמם של הילדים בידע מתוך החוויה של ההתנסות והחקר. לעקוב אחר שיירת נמלים, לראות את המסלול שעושה חיפושית עד שמגיעה לקן. - פיתוח הזיכרון : שינון מהווה כלי חשוב בפיתוח הזיכרון. כאשר משננים פרט כלשהו שוב ושוב, הוא הופך להיות חלק מן הלומד, נשאר בתוכו גם 40 שנה, והוא יכול לחשוב עליו בדרכים שונות ולהשתמש בו בחשיבה, בדיבור ובפעולה. הזהות שלנו מגיעה מהזיכרון שלנו, והזיכרון שלנו הוא מי שאנחנו.
בחינוך של פעם היינו משננים פרקים שלמים בתנ"ך, שירים של משוררים ואמרי שפר של חז"ל. המידע שאנו זוכרים נטמע בנו ומשמש אותנו בחשיבה ומעשיר אותה וכמובן שגור בהבעה שבכתב ובעל פה.
ואז אנו יכולים להשתמש בשפה עשירה ומגוונת, שתהייה מושכת ומעניינת ולא משעממת עם מילים שחוזרות שוב ושוב על עצמן, ללא דמיון ויופי.
- יכולת השוואה : לשם ביצוע השוואה נכונה וטובה יש להישען על התבוננות בתשומת לב ועל זיכרון. אם נדרשת פעולת השוואה חשוב להתייחס בקפידה לפרטים השונים הקיימים בבעיה, ולהישען ,באמצעות הזיכרון, על הידע המצוי והקודם כדי להתייחס למצב החדש בצורה המדויקת ואמתית ביותר.
למשל אם נתייחס לעלים בראשית צמיחתם בחודשי האביב, נראה מה קורה להם בקיץ ואת השינוי שמתרחש בסתיו . נסתכל על פרטים בעלה : צבע, גמישות, צורה, ונבדוק מה הסיבות לשינויים הללו?
האם יש פרטי מידע שווים ואילו פרטים שונים מעלה לעלה ומעונה לעונה ?
השוואה היא, למעשה, התחלה של חשיבה רציונלית, אותה אנו שואפים לפתח אצל ילדינו.
- יכולת החיקוי : ילדים בראשית התפתחותם מחקים את הסביבה הקרובה שלהם. ככל שהם גדלים ומתבגרים, הם נחשפים למקורות חיקוי נוספים ומגוונים. הם מחקים את המראות, את המחוות שהם רואים, את השפה ששומעים ואת דרך ההתנהגות כפי שהם תופסים אותה בחושיהם.
כמה פעמים רואים שילד החי במשפחה של מעשנים
תוקע בפיו עפרון או קיסם ומכריז "אני מעשן !" ,
או ילדה קטנה המורחת את הציפורנים בלק של אמא –
כי היא רוצה להידמות לה.
המטרה בחינוך היא להציג את הטוב ביותר ולעודד את הילדים לחקות אותו.
אם ניתן מקום מרכזי בחיים שלנו למידע חיובי, לצורת ביטוי ברמה גבוהה, לחשיבה חיובית וגבוהה, הרבה מעבר לתועלת שבדרך החינוך הזו – נגדל דור של אנשים חכמים, יצירתיים, בעלי מידות טובות שיתרמו לחברה ויקדמו אותה.
- יכולת ההרמוניה : הרמוניה מסייעת לאדם לגבש חשיבה רציונלית.
כאשר בעזרתה אנו מחברים תחומי ידע שונים.
למשל לימוד גיאוגרפיה בשיעור היסטוריה : כאשר מסבירים בשיעור היסטוריה את המיקום הגיאוגרפי בו התרחשה מלחמה, תוך בחינת מפה או צפייה בסרטון או אפילו טיול רגלי באזור הגיאוגרפי המדובר, קל יהיה ללומדים להבין כיצד התנהלה המלחמה ואת הסיבות שהשפיעו על התוצאות שלה.
או ספרות בשיעור תנ"ך: אם מנתחים את המרכיבים שבשירת דבורה, למשל, בודקים את השפה, המשקל והריתמוס, את הדימויים שהיא משתמשת הופך השיעור לחווייתי ומעניין וגורם למקצועות הנלמדים להתחבר זה לזה.
ביצירת חוויה מרגשת, נצליח ליצור הרמוניה יחד עם השמחה וההנאה שבלמידה אשר תסייע הן למורים והן לתלמידים
לקלוט את הידע ולשמר אותו בזיכרון ביתר קלות.
למעשה, בכל פעולה ומקום בו אתם נמצאים יחד, ההורים והילדים, ניתן למצוא הזדמנויות לחוויות מהנות ולימודיות בו זמנית, למצוא את הטוב והיופי ולפתח את הרצון והסקרנות לחקור ולדעת לעומק בסבלנות תוך כדי שמחת הגילוי.
או התקשרו: 052-86208080
אהובה אהרוני
מאמנת מתבגרים ומבוגרים עם הפרעת קשב
הכנסו לעמוד של אהובה אהרוני