The Butterfly Button

 

טיפול תרופתי בהפרעת קשב 

 

כדי להשיג תוצאות מיטביות בהפרעת קשב, יש צורך בהתערבות משולבת רב-מערכתית של טיפול תרופתי, חינוכי, התנהגותי ופסיכולוגי. גישה מקיפה זו נקראת "מולטימודיאלית".
גישה זו מורכבת משילוב של חינוך הן של ההורים והן של הילדים ובקבלת טיפול מקצועי כולל.
כדי שההורים יירתמו לטיפול, עליהם להבין מהי המשמעות של הפרעת הקשב,
מה הגורמים לה וכיצד היא באה לידי ביטוי אצל ילדם.
רצוי שההסבר יינתן על ידי אדם מקצועי, העוסק בטיפול בהפרעות קשב ובעל כישורים מתאימים לייעץ למשפחה. כדי שיוכל לספק הסבר מדויק לגבי דרכי אבחון וטיפול,
מהן הטכניקות לטיפול בהתנהגות, אילו תרופות מצויות , כיצד על ההורים לנהוג עם ילדיהם, הדרכת צוות מורי בית הספר כדי שידעו לספק את התמיכה הבית ספרית.
על הטיפול להיות מותאם לצרכים הייחודים של כל ילד ושל בני המשפחה שלו.

תפקיד התרופות

טיפול תרופתי נכון מהווה חלק חשוב בדרך הטיפול בהפרעת קשב. הוא יכול לעזור למטופל לשלוט בתסמינים השונים.
כמו למשל: לסייע לילד להישאר מרוכז במשימה לאורך זמן, להתמקד ולשים לב לפרטים קטנים שבדרך כלל מאבד אותם מחוסר ריכוז.
מטרת הטיפול התרופתי היא למעשה לאפשר לילד להיות קשוב ופנוי רגשית לתהליך אימוני לעיצוב התנהגות או ללמידה.

חשוב לציין שאת הטיפול התרופתי רשאי לספק אך ורק איש מקצוע רפואי. זאת לאחר אבחון מדויק הכולל הערכה עבור אפשרויות אחרות טיפוליות לפני מתן תרופה. יחד עם זאת, יש לבצע סדרת בדיקות פיסיולוגיות לקביעת מצב בריאותו הכללית של הילד, באם יש אפשרות לתת לו טיפול תרופתי כזה או אחר, תוך התייחסות למחלות רקע, אם לוקח תרופות אחרות על בסיס קבוע ומה מידת השפעת התרופה החדשה באופן מידי ולאורך זמן.
אין לראות בדברים אלו המלצה גורפת בדבר לקיחת תרופות.
על כל משפחה לשקול היטב, תוך התייעצות עם רופא המשפחה, מהם היתרונות והחסרונות של בחירת התרופות – כחלק מתהליך הטיפול בהפרעת הקשב.

טיפול תרופתי אינו מרפא הפרעת קשב אולם ממתן את הסימפטומים שלה.
אפשר להשוות את הטיפול התרופתי לשימוש במשקפי ראייה לאדם קצר רואי, מכשיר שמיעה או קביים – מכשירים אלו מהווים עזר והקלה בתפקוד לאדם עם קושי מסוים והשימוש בהם אינו גורם להם התמכרות. כך גם השימוש התרופתי – מהווה גורם מקל ולא מרפא.
לטיפול התרופתי השפעה שונה על המטופלים, כל אדם – לגופו. לכן אין טעם בעריכת השוואות בין ילד אחד לאחר. כל אחד יגיב באופן שונה-
עבור חלקם יוצגו יתרונות יוצאי דופן לעומת אחרים שיראו תוצאות צנועות ושונות.
במרבית המקרים ניכר כי טווח הקשב, רמת האימפולסיביות ויכולת התמקדות במשימות הדורשות ריכוז משתפר במידה רבה. חלקם גם יגלו שיפור בסובלנות למצבי תסכול, יכולת שליטה בכעסים, ציות לחוקים והוראות ואפילו – שינוי בכתב היד.
כמובן שהמצב החברתי יכול להשתנות ולהשתפר – בעקבות יכולת שליטה בדחפים וצרכים.

מהן תופעות הלוואי של התרופות ?

מרבית תופעות הלוואי כתוצאה מלקיחת התרופה קלות ולאחר תקופה קצרה של הסתגלות , גם כמעט ולא מורגשות. הן משתנות מאדם לאדם בתכיפות ובעוצמה.
ישנם המדווחים על ירידה בתיאבון בזמן השפעת התרופה, אולם כאשר ההשפעה פגה, הם משלימים את התזונה. אחרים מדווחים על קשיי הירדמות, כאבי ראש או בטן או אפילו נטייה למצב רוח דיכאוני.
לכן חשוב ביותר לבצע מעקב רפואי צמוד ולדווח לרופא המטפל על כל תלונה ושאלה , ובהתאם לשנו את המינון והתזמון של לקיחת התרופה ובדיקת ההשפעה.
באשר לחששות על עצירה בגדילה ,חוסר עלייה במשקל או בגובה –ישנם מחקרים המעידים על השפעה לעיתים רחוקות . בהתחשב בעובדה שחלק מהילדים עם הפרעת קשב מגיע להתבגרות מעט מאוחרת יותר משאר בני גילם.
חשוב לציין ששימוש בתרופות השונות להפרעת קשב נמצא כלא ממכר ואין בעיה להפסיק את השימוש בהן.
ניתן להשתמש בהן על דעת הרופא המטפל וההורים רק בזמן הלימודים, לפני מבחנים או יציאה לטיולים ונטילתן לא חייבת להיות יומיומית.

 

לעמוד של אהובה אהרוני לחצו כאן

 

צרו קשר