The Butterfly Button

 

השפעת ה-ADHD  על הביצועים האקדמיים של מתבגרים

 

כאשר מדובר ב-ADHD (הפרעת קשב וריכוז) ישנם מספר היבטים מרכזיים שיש לקחת בחשבון ברמת ההשפעה על מתבגרים ותפקודם האקדמי:

  1. קושי בקשב מתמשך:
    אחד ממאפייני ההיכר של הפרעת קשב וריכוז הוא קושי בשמירה על קשב במשימות, במיוחד אלו שאינן מעוררות מטבען.
    משמעות הדבר היא שמתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז עלולים להתקשות להישאר ממוקדים במהלך הרצאות, מטלות קריאה או שיעורי בית.
  2. אימפולסיביות:
    הפרעת קשב וריכוז מביאה לעיתים קרובות לחוסר שליטה בתגובות לגירויים. מתבגרים עלולים לפלוט תשובות או להפריע למורים ולבני הכיתה במהלך השיעור או בהפסקה.
    מצב זה יכול להוביל לשיבושים במצב הלמידה בכיתה, אשר הופך אותה למאתגר הן עבור התלמידים האחרים בכיתה המתקשים להתרכז. והן עבור התלמיד הפרעת קשב וריכוז, מתבגרים, טיפים, לימודיםבעל הפרעת הקשב שאינו מודע למעשה לתוצאות התנהגותו.
  3. ניהול זמן וארגון:
    מתבגרים רבים עם הפרעת קשב וריכוז מתקשים לנהל את זמנם ולהישאר מאורגנים. זה יכול לגרום להחמצת מטלות, ספרי לימוד נשכחים ותכנון לקוי, מה שעלול להשפיע לרעה על הביצועים האקדמיים שלהם.
  4. שכחה:
    שכחה היא בעיה מוכרת וידועה.
    תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז עלולים לשכוח לרשום שיעורי בית, להביא את החומרים הדרושים לכיתה, או להשלים ולהגיש מטלות בזמן.
  5. דחיינות:
    דחיינות יכולה להוות מחסום משמעותי בביצוע פעולות בתחומי החיים השונים. בני נוער עם הפרעות קשב וריכוז עלולים למצוא את עצמם נאבקים ללא הפסק במשימות כיתה יזומות, נוטים לדחות דברים עד לרגע האחרון, מצב שעלול להוביל לעבודה שטחית, חלקית ושגויה.
  6. קושי בהבנת הוראות מורכבות וביצוען:
    ביצוע הוראות מרובות שלבים יכול להיות מאתגר בגלל הקושי בשמירה על רצף אירועים. קושי זה יכול להשפיע לא רק על עבודת הכיתה אלא גם על ביצוע מבחנים, שבהם יש לעקוב בקפידה אחר ההוראות.
  7. ניהול זמן לקוי:
    הערכת זמן יכולה להיות מוטה ולא מציאותית, ואף להוביל לקשיים בהקצאת הזמן הנכון למשימות. זה גורם לרוב לעבודה משובשת או לא שלמה.
  8. מיקוד יתר:
    באופן מעניין, חלק מהאנשים עם ADHDחווים "מיקוד יתר", שבו הם נבלעים באופן אינטנסיבי במשימה בעלת עניין רב. למרות שזה יכול להוביל לביצועים יוצאי דופן בתחומים מסוימים, זה אומר לעתים קרובות הזנחת אחריות אקדמית חשובה אחרת.
  9. השפעה רגשית:
    תסכול ולחץ שמגיעים עם אתגרים אלו יכולים להיות השפעה רגשית משמעותית. מתבגרים עם הפרעות קשב עלולים להתייאש או לפתח הערכה עצמית נמוכה הקשורה להתנסויות הרבים והכושלים במאבקים הלימודיים שלהם.
  10. צורך בהתאמות:
    כדי לאפשר הצלחה בלימודים, תלמידים רבים עם הפרעת קשב וריכוז נדרשים להתאמות באופן ההיבחנות כגון זמן ממושך למבחנים, או התאמה בשינוי הסביבה כמו ישיבה במקום שקט, נקי מגירויים שמיעתיים וחזותיים. התאמה נוספת היא שימוש בטכנולוגיות מסייעות. (כגון אוזניות להקטנת רעש, מוסיקת רקע ממסכת, אפשרות שימוש במחשב  בתחליף לכתיבה במחברת ועוד).

חשוב לציין כי הפרעת קשב אכן יכולה להציב אתגרים מהותיים בתחום האקדמי, אבל היא לא מגדירה את היכולות או הפוטנציאל של האדם.

 

תמיכה, שימוש באסטרטגיות והבנה נכונה של מורים, הורים ועמיתים, יוכלו מתבגרים עם הפרעת קשב להצטיין בלימודים ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלהם.

 

שילחו לי הודעה!

או התקשרו: 052-86208080

אהובה אהרוני

מאמנת מתבגרים ומבוגרים עם הפרעת קשב

 

לעמוד של אהובה אהרוני לחצו כאן

 

                                 

 

 

 

צרו קשר