מה מספרת מתבגרת ?
היום שוחחתי עם מתבגרת – תלמידת כיתה ח',
נערה מתוקה אשר ניסתה להסביר את שעובר עליה.
לדבריה היא נמצאת בתקופה מאתגרת, בה היא בונה את האישיות שלה.
היא טוענת שכל הזמן משנה את ההתנהגות שלה,
זאת משום שרואה את הסביבה שלה כיצד היא פועלת ומנסה לחקות אותה –
סתם כי זה מוצא חן בעיניה.
אולם לאחר מכן, היא שואלת את עצמה :
אז למה בעצם עשיתי זאת??
למה אני מיד לובשת את הבגד שחברתי הטובה לבשה אתמול בערב?
למה אני רוצה לקנות את המכנסים שראיתי אצל מלכת הכיתה?
למה אני מצחקקת בקול כמו השכנה שלי לספסל הלימודים?
למעשה, היא חשה שאין לה שליטה על מעשיה אלא נוטה להיגרר אחר התנהגות הזולת.
כל השיח שלה התנדנד ממצב של "אני נמצאת בתוך קבוצה דחויה – אבל זה בסדר מבחינתי"
כאשר במקביל התלוננה על שכבה מגובשת ושאינה רואה בין חבריה כל קשר חיובי וחברי
אלא דווקא להיפך –
תתי קבוצות מנוגדות זו לזו שבכל זאת מהווים קבוצה גדולה
ומבלים ביחד במהלך השיעורים וההפסקות.
הניגודיות וחוסר העקביות מהווה סמן עיקרי בחשיבתה ובדיבורה – וכמובן בהתנהגותה.
ולכן גם נוצר בלבול אצלה ואצל הסובבים אותה.
המתבגרת הצליחה לבטא באופן מאוד מדויק
את הרגשות והמחשבות המתרוצצות בראשם של הנערים והנערות,
ולהסביר את הסיבות לשינויים הקיצוניים בהתנהגות,
שינויים המוציאים מאיזון הן את המתבגרים והן את בני המשפחה הקרובים והרחוקים,
גורמים להרגשת חוסר ביטחון ובמקרים אחדים חלקם גם מגלים חרדה ואפילו נטייה לדיכאון.
כיצד אנחנו, ההורים, יכולים לסייע למתבגרים שלנו במצב עדין שכזה?
מחד, המתבגרת עומדת על זכותה לחשוב ולהתנהג בהתאם לרצונה
ולא מוכנה לקבל את דעת המבוגרים,
אבל בסופו של דבר, בשקט בשקט, היא מקשיבה לנאמר,
קולטת את הדברים ומפנימה אותם.
לכאורה אין היא מתייחסת לדברי המבוגרים
אך לאמיתו של דבר-
מאוד חשוב לה שהמבוגר יביע את דעתו ויחזק אותה דווקא בעת כזו של חוסר יציבות רגשית.
הבית, ההורים, או דמות של מבוגר קרוב אחר
מהווים עבור המתבגרים עוגן,
מספקים את החום והאהבה הדרושה להם כל כך למרות שהם דוחים אותה –
מבלי להתכוון לכך באמת.
רבים המחקרים המוכיחים השפעה משמעותית של הסביבה ובמיוחד של ההורים
על דרך התנהגותו של המתבגר.
סגנון הורות מכבד, קשוב, יציב ואוהב
משפיע לטובה על חיזוק הביטחון העצמי
ורמת הערך העצמי של המתבגר
ומאפשר לו להתייצב אל מול האתגרים
העומדים בפניו בחיי היום יום ביתר הצלחה.
פרופ' קרול דווק התייחסה בספרה "כוחה של נחישות" משנת 2006
לממצאים ומחקרים שהיא ערכה על ההשפעה המשמעותית שיש לדפוסי חשיבה שונים.
היא דיברה על ההשפעה העצומה שיש לדפוס חשיבה על למידה של תלמידים.
עד כמה לדפוס החשיבה של הורים בראש ובראשונה, ובהמשך למורים ולמדריכים,
יש השפעה עצומה על אופן החשיבה של הילד לגבי האמונה בעצמו ובמסוגלות העצמית שלו
ללמוד ולאמץ דפוסי התנהגות יעילים וטובים יותר אשר יכולים להביא לשינוי במסלול התפתחותו.
התייחסותם של ההורים והמורים והמסר המודע והלא מודע שהם מעבירים לילד,
יכולים לחולל שינוי דרמטי בהתנהגותו והתפתחותו של ילדם לחיוב או לשלילה.
הורות חיובית,
דפוס המחשבה עקבי של ההורים,
גבולות ברורים,
וטיפוח הקשר החם והאוהב עם הילד
משפיעים ביותר על התפתחותו הרגשית התקינה,
ומסייעים למתבגר להפוך למבוגר בעל אישיות חיובית,
מודעות עצמית וביטחון עצמי גבוה.
כמו כן, חשוב לציין את חשיבות הדרכת ההורים, ורכישת כלים מתאימים,
אשר תגרום להגברת ההערכה העצמית של הילד.
אשמח לענות בשיחה טלפונית על כל פנייה, שאלה או בקשה בנושא.