חמש פנים ל-ADHD: גישת הרפואה הסינית

הרבה הורים שואלים רופאים מה עובד על ילד עם הפרעת קשב וריכוז.
התשובה, על פי ד"ר סטפן קוואן צריכה להיות: איזה ילד?

ד"ר קוואן, רופא ילדים בגישה הוליסטית במדינת ניו יורק מיישם את הרפואה הסינית המסורתית וקונספט "חמשת האלמנטים" בעבודה עם ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז ובכלל.

ילדים שונים עם אופני התנהגות שונים יכולים להיות מאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז. ההבחנה בין סוגי הטיפוסים יכולה להקל על ההחלטה מה יכול לעבוד על כל ילד ולהקל עליו.

חמניה | רפואה טבעית לילדים: חמש פנים ל-ADHD: גישת הרפואה הסינית

הפרעת קשב וריכוז: קריאה כתיבה וריטלין

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז משקפים את החברה עצמה. "לכל החברה היום יש הפרעת קשב וריכוז, החברה היום מאופיינת בחוסר סבלנות, אימפולסיביות וחוסר רצון לשים לב, בעיקר לילדים. המבוגרים עובדים שעות ארוכות ונמצאים פחות עם ילדיהם. הלחץ עולה, וככל שחוסר הסבלנות גדל כך הרופאים נכונים יותר לטפל בילדים עם תרופות.

כל התרופות להפרעת קשב וריכוז הן מסוג "ספיד". הן יגבירו ריכוז ואת מראית העין של קשב,
למרות שאין עדויות לכך שהן משפרות את קליטת החומר הלימודי.

ד"ר קוואן מציע להביט על כל הנושא באופן שונה.
"אני לא מתנגד לקביעה שלילדים יש בעיות קשב וריכוז יחד עם זאת לעשות הומוגניזציה של הטיפול בילדים היא מסוכנת בפני עצמה. במציאות אין "ילד ממוצע", ההומוגניזציה וביטול המאפיינים האישיים שמאפיינת תרופה גנרית, היא פילוסופיה מסוכנת במקרה הזה."

הרבה גורמים משפיעים על הקשב, היכולת הקוגניטיבית והתנהגות הילד ביניהם ניתן למנות גנטיקה, מצב סוציו-אקונומי ודינמיקה משפחתית.
יחד עם זאת, אין אנו יודעים כיצד משפיעה הטכנולוגיה על הילדים שלנו. אין זה נדיר לראות ילד היושב מול הטלוויזיה, עם מחשב פתוח ומשוחח בטלפון הנייד ועושים שיעורי בית בו זמנית. הילדים היום הם מולטי-טסקינג, מרובי משימות.
גם הסביבה הלימודית היא מלחיצה ומאוד הישגית, על הילדים להגיע לשליטה בחומר רב בזמן קצר הרבה יותר מאשר הוריהם.

בעיות קשב וריכוז: להבין את האלמנטים

ילדים מגיבים באופן שונה ללחצים וכאן מגיעה תיאוריית "חמשת האלמנטים" לעזרה.

רעיון חמשת האלמנטים הוא רעיון עתיק המבוסס על התיאוריה האומרת שכל תהליך בטבע או תופעה ניתן לסווג לחמישה אלמנטים בסיסיים: עץ, אדמה , אש, מתכת ומים. כל אדם, במהותו שייך לאלמנט אחר והוא הקובע את אופן הפניות שלו לעולם, מה הוא מוצא מושך או דוחה, איך הוא מתמודד עם לחץ ואיך הוא מוצא נחמה.
ד"ר קוואן והקולגה שלו, אפרם קורנגולד, עסקו בחקירת חמשת האלמנטים במשך 20 שנה בהן הם בדקו וטיפלו באלפי ילדים בשלבי התפתחות שונים והם מאמינים שניתן לראות את השפעת האלמנטים כבר בשנת החיים הראשונה או השנייה.

עץ:
טיפוסים פיזיים. מנהיגים, תחרותיים והישגיים, הם חלוצים הרוצים להיות ראשונים בדרך, מנהיגים טבעיים וכריזמטיים, מכיוון שהם חיים בעולם הפיזי, כאשר הם נתקלים במצבי לחץ הם עלולים להיות אגרסיביים, ווכחנים, ילדי פרא.

אש: 
אלו הם טיפוסים המחפשים את החיים הטובים, אוהבים לעשות כיף ואוהבי חברה. מחפשים את ההתרגשות וההרפתקאות, אוהבים לבדר אחרים. הם נוהים אחרי סטימולציה סנסורית ולעיתים קרובות הולכים שבי אחרי "קרנבל" האורות, קול ומראות העולם. הם לעתים קרובות סולדים מבית הספר כי זה לא "כיף", הסלידה גוברת ככל שעומס הלימודים גדל. הם מנסים להפוך את הדברים למהנים והופכים ל"ליצן הכיתה",

אדמה:
טיפוסים אלו רואים עצמם דרך העיניים של קשריהם החברתיים. הם מחפשים את הקרבה האנושית באופן תמידי. הם רוצים להיות חלק מ- והרבה פעמים ממלאים את תפקיד משכין השלום. אלו הם הדברנים אשר תמיד מסתבכים בצרות מכיוון שהם חייבים להיות בתקשורת עם הסביבה כל הזמן. הם אלו השולטים ברכילות השכבתית.

מתכת:
אלו הם טיפוסים רגישים וכאלה ששמים לב לפרטים הקטנים. יש להם חוש לסדר, יופי ומושלמות.
הם מחפשים שליטה בחיים, הם מעריכים דיוק, החיסרון שיש בהם הוא חוסר גמישות, הם נתקעים במה שהם רואים כנכון או לא נכון ומקובעים במחשבתם. הם מתקשים להתעלם מפרטים קטנים, מתרגזים כאשר משהו נעשה "לא נכון" לשיטתם והופכים לשליליים כאשר הם מרגישים לא בשליטה.

מים:
טיפוסים החושבים ומרגישים באופן עמוק.
חיים בעולם של רעיונות ודמיון, ואינם מתעניינים רבות בעולם הפיזי, הפרקטי. הם שוחרי ידע ויש להם עולם פנימי מתקדם יחסית לגילם. הם תמיד נראים כאילו הם "איפהשהוא", הם לא מייחסים חשיבות לזמן ולחץ זמנים גורם להם להתנתק, להביט בחלון, להתכנס לתוך עולמם.
שלא כמו ילדי "עץ" אשר הופכים לווכחנים בזמן לחץ או ילדי "אש" המחפשים ריגושים, ילדי "מים" הופכים למרוחקים ומתכנסים פנימה.

ניתן לראות את כל האלמנטים אצל כל בני האדם כאשר ישנו אלמנט אחד אשר ניתן לראות שהוא שולט.
במבוגרים וילדים בריאים האלמנטים נמצאים באיזון, כאשר האלמנט הראשי משפיע על כולם והם בתגובה משפיעים עליו ומאזנים אותו.

בעיות קשב וריכוז ו- רפואה סינית: חמישה טיפוסים, חמש תגובות

ד"ר קוואן שם לב שברגע שהנטיות של כל אחד מהטיפוסים מגיעות לשיא, לנקודת האקסטרים, כולן מדגימות התנהגות של הפרעת קשב וריכוז.

כמו שאצל כל טיפוס התגובה למצבים שונה כך תהיה תגובתם לתרופות.
ריטלין יכול לעבוד בסדר על ילדי "עץ" מכיוון שהוא מזין את אהבתם למהירות, ספורט, מצבי חירום וקונפליקטים. יהיה קשה להפסיק את התרופה.

ילדי אש יעשו הכל כדי להימנע ממנה מכיוון שהתרופה מצרה את הפוקוס שלהם ומעמעמת את גלגל הצבעים הנפלא שהם נמצאים בו. הפוקוס שעליו נותנים הורים ומורים פרסים מרוקן מבחינתם את כל הכיף בחיים.

ילדי אדמה הארציים, עלולים לפתח כאבי בטן, המירכוז שנותנת התרופה מופנה לא לבית הספר אלא לדרמות אשר מבחינתם זהו הפרס.

ילדי מתכת הופכים ל"מפלצות הפרטים הקטנים".

ילדי מים נוטים להפוך לאף יותר מרוחקים ומנותקים ועלולים לאף להגיע למחשבה שהעולם הזה פשוט לא בשבילם.

הפרעת קשב וריכוז ילדים - איזון האלמנטים

ליבת הגישה של ד"ר קוואן היא ללמד את ילדים והוריהם לטפח את הנטייה השולטת ולהפוך אותה לנכס. הוא עושה זאת תוך שילוב תזונה מתאימה, דיקור, דמיון מודרך ועוד טכניקות שונות של גוף-נפש. זוהי גישה המדגישה את הייחודיות של כל ילד בניגוד לנטילת תרופות.
יש טכניקות בסיסיות המתאימות לכל ילד ,לא משנה מה הטיפוס, ואלו " נשימה, אכילה ותנועה" אלו שלושת המפתחות לדבריו.

הוא מלמד ילדים לשים לב לנשימתם ומשתמש בנשימה כמפחיתת לחץ. אכילה נכונה גם היא חשובה מאוד ליכולת הקוגנטיבית ולכן הוא מוריד סוכרים ושומנים מהתפריט וכל ילד מקבל תפריט משלו.

תנועה חשובה מאוד וגם כאן כל טיפוס מקבל את התנועה המתאימה לו. לדוגמה: ילד "עץ" אוהב פעילות נמרצת בחוץ, לעומת ילד "מים" אשר פעילות כמו יוגה, טאי-צ'י והליכות, מתאימות לו יותר. האתגר אצלם הוא לחבר אותם לעולם הפיזי מכיוון שהם נוטים לחלום ולהגות.

יש הרבה דרכים פרקטיות לעבוד עם חמשת האלמנטים, המפתח הוא לאבחן את הסוג המדויק ולתת לו דרך יצירתית ובונה להראות את עצמו, את אלמנט הדומיננטי, יחד עם חיזוק האלמנטים האחרים ובכך לחזק גם את הצדדים החלשים יותר.

מתוך המאמר:

The Five Faces of ADHD: A Chinese Medicine Approach
Friday, 1 June 2007 0:00By Erik L. Goldman | Editor-in-Chief – Vol. 8, No. 2. , 2007

חמניה | רפואה משלימה לילדים: שנית / סקרלטינה, דרכי טיפול ומניעה

שנית

שָׁנִית, סקרלטינה Scarlatinaהגורם למחלה הוא מין של החיידק Streptococcus מהמין Streptococcus pyogenes.שנית היא מחלת ילדים

להמשך קריאה »
חמניה | רפואה טבעית לילדים: חצבת, כל הטיפולים הטבעיים להקלה על תסמינים

חצבת

חצבת – Morbilliמחלה נגיפית נפוצה.המחלה נגרמת על ידי נגיף מסוג מורביליווירוס התוקף את המערכת החיסונית.

להמשך קריאה »

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *